دهکده ساحلی چی‌ چست در فاصله ۱۸ کیلومتری شهر ارومیه به داشتن باغ‌های انگوری مشهور شده که یادگار زرتشت است.

ارومیه

به گزارش همشهری ‌آنلاین در کتاب‌های تاریخی آمده که انگور چی چست، یکی از بهترین انواع انگور پرورش یافته در ایران و یادگار زرتشت است. با گسترش دین زرتشت به طرف غرب ایران، مغان اماکن مقدس تاریخی زرتشتی را از شمال شرقی ایران، به شمال غربی ایران، یعنی از مرو و جیحون به سوی ماد انتقال دادند.
در طی این جابه‌جایی در جهت‌های جغرافیایی، دریاچه چی‌چست به دریاچه ارومیه یعنی جایی که سرزمین اصلی مغان بود، تغییر محل یافت. از نقل قول‌های قدیمی چنین بر می‌آید که نام اصلی شبستر (شهری در آذربایجان شرقی و شمال شرقی دریاچه ارومیه) چیچستر بوده است و به نظر ارتباطی بین نام چی چست (به احتمال زیاد نام تاریخی دریاچه ارومیه) و چیچستر وجود دارد.

جشنواره انگور

جشن انگور نیز در پایان فصل برداشت در آخر تابستان در چی‌ چست ارومیه سابقه‌ای طولانی دارد و چند سالی است این رسم قدیمی در غالب جشنواره انگور برگزار می‌شود. امسال در هفتمین جشنواره انگور چی چست با برپایی ۱۱۷ غرفه نیز معرفی انگور تولیدی و محصولات به دست آمده از انگور نظیر دوشاب، کشمش، مویز و سرکه برای بازدیدکنندگان ارائه شد.

یادگار زرتشت در چی چست | جشنواره انگور در دهکده ساحلی چی چست + فیلم


دهکده گردشگری چی چست

دهکده ساحلی چی چست در سال ۱۳۸۰ با هدف ایجاد فضایی مفرح و گردشگری در جوار دریاچه ارومیه بنا شد. این دهکده از همان ابتدا با استقبال چشمگیر گردشگران روبه‌رو و به سرعت به یکی از مهم‌ترین قطب‌های گردشگری در آذربایجان غربی تبدیل شد. در طول سال‌های پس از احداث، دهکده چی چست شاهد توسعه و پیشرفت‌های چشمگیری بوده است.
امکانات رفاهی و تفریحی متعددی به این دهکده افزوده شده و بر جذابیت آن برای گردشگران داخلی و خارجی افزوده شده‌است. امروزه دهکده ساحلی چی چست به عنوان یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری در شمال غرب ایران شناخته می‌شود و هرساله پذیرای هزاران گردشگر از سراسر کشور است.

یادگار زرتشت در چی چست | جشنواره انگور در دهکده ساحلی چی چست + فیلم


نمایی از جشنواره انگور چی چست را اینجا ببینید:

بیشتر بخوانید:
اینجا طبیعت زیبا مرز ۳ استان در ایران است + ببینید
گشت و گذار در قم + تصاویر

کد خبر 885350

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha